endometrios

Direktlänk till inlägg 15 oktober 2012

Fibro och endometrios går hand i hand?

Av Victoria Hultberg - 15 oktober 2012 21:20

Godkväll igen!



Ville bara berätta att jag kommer att bli utredd för Fibromyalgi.

Många säger att fibro och endon går han i hand..

Min mamma och mommo har både och.. och jag får mera och mera problem med muskler och leder.

Vilket förstör min skolgång, men jag undrar om det finns något stöd från er där ute?!

Om någon kan komma med tips eller hjälp? Snälla skriv!

Jag behöver uppmuntran, påväg ner i gropen igen, vill inte vara där..


    

Puss & Kram

 
 
Eva i Metbäcken

Eva i Metbäcken

17 oktober 2012 09:44

Jag är bra mycket äldre än dig (40 år fyllda) men jag är en av de som har både fibro och endo + att jag också lever med kronisk värk/smärta i knäna p g a knäskador.
Fick min fibrodiagnos för ca 5 år sedan och endodiagnosen i dec 2011.

Har levt hela mitt liv med rejäla menssmärtor, men inte haft så ont av underlivet övrig tid. Endon upptäcktes i samband med en op 29/12-11 för att ta bort cystor/chokladcystor då jag sedan oktober -11 haft väldigt ont helt plötsligt. Tanken var att titthål skulle räcka till, men det blev en stor bukop ist!
Vid op upptäcktes att jag är helt sammanvuxen invändigt... Livmoder, urinblåsa, tarm, äggstockar mm mm sitter ihop i en enhet... Då jag ännu inte lyckats få barn så var läkaren försiktig och tog bara det nödvändigaste på äggstockarna så att vi skulle kunna gå igenom IVF. Men hennes rekommendation är att när jag fått vårt barn så vill hon nog plocka ut alltsammans så att vi får hejd på spridningen.

Har gått igenom två st IVF'er, en i april och en i aug/sept och nu väntar vi äntligen barn!!!
Men det är ett helvete smärtmässigt då jag inte längre kan ta några mediciner för min fibrosmärta o kroniska värk + att jag har väldigt ont i "bebismagen" nu när livmodern växer. Som tur var så är jag norrländska i grunden så det är bara att bita ihop! *S*

Det är svårt att rekommendera något för att hjälpa då varje smärtupplevelse är väldigt individuell. Men kan man låta bli mediciner i pillerform så är det ju bra (är själv morfinberoende så jag vet vad jag pratar om... dock så är jag helt ren nu efter att ha gjort en egen utsättning inför första IVF'en).
Man får lov att prova sig fram. Det forskas ju även en hel del o både fibro o endo så man får hålla ögon o öron öppna för att finna lösningar.

Om du skulle vilja fråga nåt så är du välkommen att höra av dig via bloggen eller via mail evahoglund@msn.com

Kram

http://metbacken.se

Victoria Hultberg

3 november 2012 10:59

Hejj Eva!

Vill bara börja med att säga Grattis!!
Blev helt tagen när jag läsate din historia!
Jag känner igen mig i mycket, och ännu mera känner min mamma igen. Jag hoppas på att allt kommer gå vägen och att du får ett underbart barn! Det kan vara så att min mamma kanske kommer att höra av sig till dig via mailen!

Kram Victoria :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Victoria Hultberg - 16 oktober 2012 08:37

Hejj hejj! :)   Ville bara skriva att det finns många preparat som dom proppar i en. Oftast så får man börja med alvedon eller ipren. Men jag tål inte alvedon och är immun mot irpen. Jag är laktosintolerant och gluten, sen så tål jag inte f...

Av Victoria Hultberg - 15 oktober 2012 21:08

Godkväll! :)   I morrn så är det dax att åka till gyn! :) Får se hur det går, har gått ett tag nu, hoppas att allt är bra! eller att allt sitter som de ska. men vet att det inte är bra eftersom jag ska dit.. har ont, men man kan ju inte gör...

Av Victoria Hultberg - 10 oktober 2012 15:28


Goddag! :)   Nu var jag här igen! Livet har gått i backar kan man säga. Just nu är det rätt bra kan jag tycka. Men nu börjar det med att dom ska utreda mig för fibromyalgi! Så vi får se hur det kommer att gå iallafall.   Dom senaste m...

Av Victoria Hultberg - 19 juni 2012 23:16

Hejj hejj tänkte berätta lite om mig själv :)   Jag fick min första mens när jag gick i 5an. Jag var överlycklig! Jag hade längtat som fan för att bli "Vuxen".. Men sen redan efter några gånger som jag hade mens insåg jag att något var fel....

Av Victoria Hultberg - 18 juni 2012 22:31

Hejj hejj! :)   Behöver lite hjälp och stöd från er där utifrån! Mår skit just nu, har ont i magen och i kroppen.. Vet inte vad jag ska ta mig till? Får ingen klok hjälp utav läkarna med kroppen, i lederna. Dom tror inte på mig! Det är verk...

Presentation


Hejsan!
Är en tjej på 17 sommrar. Jag berättar om min endometrios, och hjälper jätte gärna andra som vill ha hjälp eller stöd med något! :)
Kram

Fråga mig

0 besvarade frågor

Omröstning

Har du endometrios?
 Ja.
 Nej.
 Jag vet inte ännu.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012
>>>

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards